Friday, December 18, 2009

Daie : Personaliti Solusi










Salam sejahtera.








Acap kali, masalah itu muncul dalam kehidupan. Kadang kala, kita mampu menduganya. Ada juga ketika sang masalah bertandang tanpa dijemput. Kejernihan minda bertukar keruh tatkala berhadapan dengannya. Jiwa yang riang bertukar walang dek kerananya. Memang itu sunnah kehidupan. Menyoroti lipatan sejarah, pelbagai masalah telah berlaku. Bermula daripada penciptaan Adam, yang mana kebiadapan Iblis menjadi punca masalah, seterusnya kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh sekalian nabi dan rasul dalam menyebarkan agama Tauhid dan juga mehnah-mehnah yang perlu dilepasi oleh para penyeru agama Allah. Pelbagai natijah bisa terhasil daripada kepelbagaian masalah ini. Ada yang perlu mengorbankan jiwa dan nyawa demi melepasinya. Seperti rasul-rasul yang dibunuh oleh pengikut mereka atau figure seperti Hasan al Bana, Syed Qutb, Ahmad Yassin, Aziz Rantisi, atau para syuhada' bumi perjuangan, Palestin yang membayar mahar mengatasi masalah ini dengan darah.








Apabila kita bertemu masalah atau masalah bertemu kita, sering minda ini kosong. Dengan erti kata lain, tidak tahu apa yang harus dilakukan atau tidak dapat membuat keputusan yang terbaik bagi mangatasinya. Kerana emosi, kita akan hilang pertimbangan. Berdasarkan satu kajian yang mudah, ayuh kita lihat, bagaimana kita berdepan dengan masalah dan tentukan dimana diri kita.








1) PROBLEM MAKER




Ini adalah golongan pertama. Golongan yang mencetuskan masalah. Golongan yang membuat masalah. Apabila ada masalah yang berlaku, mereka yang menjadi puncanya. Gemar menghuru-harakan situasi dan amat-amat tidak gemar apabila melihat orang lain berjaya. Hasad yang ada di kalbu menebal. Abu Jahal itu contoh termudah. Mengapa dia menentang Islam? Adakah dia tidak faham ayat-ayat al-Quran? Sedangkan dia juga bertutur dalam bahasa Arab. Dia bukan sahaja memahami ayat-ayat itu, bahkan sangat arif dengannya. Kedengkian yang ada dalam jiwa menyebabkan dia menolak segala kebenaran. Lebih menyedihkan, menjadi pelopor kepada gerakan menghancurkan dakwah nabi. Ini masalah yang dia timbulkan.








2) PROBLEM SPEAKER




Ini yang seterusnya. Cakap, cakap, dan cakap. Cukup gemar bercakap. Namun, sekadar cakap-cakap. Tidak lebih dari itu. Apabila timbul masalah atau cubaan, hanya tahu mengulas dan memberi pendapat. Dipanggil sekalian wartawan media massa dan diadakan sidang akhbar. Sebagai platform baginya menzahirkan pendapat yang ada dan bagi mendapatkan tumpuan. Masalah itu sebagai batu loncatan baginya meraih populariti dan pengikut. Lihat sahaja sekalian politikus yang ada. Cukup bijak mengambil peluang dan tidak teragak-agak memijak orang lain atas kesalahannya demi kepentingan pribadi. Apabila hajat sudah dikecapi, dia akan puas hati, namun, masalah tinggal masalah. Lihat sahaja rakyat kita. Berapa banyak janji ditabur. Kebajikan rakyat mahu diutamakan. Namun, yang melarat kian melarat. yang kais pagi makan pagi dan kais petang belum tentu makannya juga ada. Melihat daripada angka bajet kewangan, memang rakyat akan dibantu, namun, ke mana perginya angka yang mangaburkan itu. Sekadar satu lontaran. Tidak berniat penulis menujukan kepada sesiapa, hanya mahu bersama-sama membuka minda dan perhatikan perubahan persekitaran kita. Begitu juga dalam jalan dakwah ini. Berapa ramai yang mampu berbicara tentang kepincangan sosial yang berlaku dan keluar dengan pelbagai teori perubahan. Habis kertas kerja dibentang. Hebat planning dirancang. Moga daripada setiap kekhilafan kita,Allah susuli dengan keampunan dariNya.








3) PROBLEM TRADER




Pengkhianat. Ini kalimah termudah menggambarkan siapa mereka. Rela menjual dan menggadaikan maruah. Sanggup menceritakan masalah kepada pihak ketiga untuk memalukan pihak yang bermasalah. Sesuai dengan kalimah 'trader' itu sendiri, keuntungan adalah matlamat daripada apa yang dilakukan. Duniawi adalah citra tertinggi baginya.








4) PROBLEM SOLVER




Bagai penyuluh dalam gelap malam yang panjang. Dunia telah menyaksikan, bagaimana masalah yang mampu di atasi oleh insan-insan superb bisa menjelmakan satu dimensi kehidupan yang baru. Penuh dengan kejayaan. Lihat pada Abu Bakar. Selepas wafatnya baginda Rasul, berapa ramai umat yang murtad. Menganggap Islam itu ketika wujud ketika bersama nabi sahaja. Kroniknya masalah ini dapat dihidu oleh beliau lantas mengambil keputusan menyegerakan penyelesaiannya. Sesiapa tidak mahu kembali kepada Islam, hanya hukuman bunuh menanti. Meski ada sahabat yang kurang bersetuju, namun atas ketegasan Abu Bakar, masalah dalaman dapat di atasi lanta kesannya? Pada zaman Umar, amat pesat perkembangan Islam. Berapa banyak negara Islam baru telah dibuka dan dari sudut ekonomi juga ketenteraan, pembaharuan telah dibuat. Umar seorang 'revolutionist'. Hebat dalam merintis pembaharuan dan kemajuan. Hal ini telah dimudahkan dengan tindakan Abu Bakar yang seorang 'visionist'. Bijak meramal masa hadapan. Para sahabat telah menggunakan kelebihan mereka menyelesaikan masalah untuk memenangkan Islam.








Sahabat sekalian,








Bagi seorang dai'e, yang mana satu personaliti perlu kita bina? Dai'e itu centre of attraction. Manusia pasti mahu merujuk kepada diri dai'e. Maka, masalah memang akan dihadapi. Lantas solusinya? Lari? Wajarkah batu bata kepada binaan Islam bersikap demikian?








Adakah kau dai'e?








Salam hormat.

No comments: