Thursday, January 21, 2010

Jalan Nabi : Sudi?



Salam penuh rindu dan mahabbah.

Hidup menyajikan pelbagai pilihan untuk kita, umat manusia. Dalam kotak minda insan, akan perlu kepada sentiasa memilih antara pilihan-pilihan atau jalan-jalan demi meneruskan kemanderian spesis manusia atau melestarikan kehidupan. Hidup yang umpama pengembara ini, manusia akan terus berjalan dan memilih bentangan-bentangan jalan yang ada, langsung sampai ke matlamat atau destinasi idaman kalbu. Masalahnya, jalan mana yang bisa menjadi pilihan dan mengapa pilih jalan itu?

Ambil warga Jepun sebagai contoh. Dedikasi dan iltizam tinggi kerjanya. Memusatkan seluruh perhatian kepada kerjaya. Memiliki profesion yang hebat menjadi cita-cita dan tidak menyerah kalah kepada sebarang usaha menggagalkan minat mereka. Kerja menjadi obses di sana. Daripada rutin bertukar menjadi budaya. Namun statistik menafikan segalanya. Jepun mencatatkan kadar kematian tertinggi di dunia. Bunuh diri lebih tepat.2006 menyaksikan mereka di tangga ke-3 dunia. PAda tahun 2009, lebih 30000 kes bunuh diri berlaku.Lebih 50% adalah lelaki.Rujuk : http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan.Mengapa masyarakat yang memilih mengutamakan kerjaya begini kesudahannya?Bukan mahu menafikan golongan pekerja atau berpandangan pesemis terhadap sesiapa, namun sekadar mahu mengajak merenung sesuatu.

Lihat pula ke sebelah lain bahagian dunia. United kingdom, Britan, atau Amerika Syarikat, 'si polis dunia'. Mengaku kepada dunia,mengamalkan dasar-dasar kemanusiaan sejagat. Berpolisi dalam Dewan Senat menegakkan hak-hak asasi manusia, memulangkan fitrah semulajadi insani, dan bebas dalam memilih jalan hidup. Liberisasi dan demokrasi menjadi kebanggaan dan tunjang dalam aliran pemikiran. Natijahnya? Mereka dangkal dalam menangani isu sosial yang melanda. Kebanjiran anak-anak haram seiring dengan kemajuan material yang dikecapi. Tidak dapat dibendung. Mereka merasakan itu adalah sebahagian daripada rutin hidup, kemestian, malah lebih teruk, perkara asasi dalam hidup. Timbul masalah, apabila nafsu menjadi kayu ukur dalam situasi ini. Kerajaan mereka, baik Republikan atau Demokrat, mati akal dan buntu, dalam mencari jalan keluar. Mandat yang diberikan rakyat tidak mampu direalisasikan demi satu perubahan. Hedonisme menjadi pilihan. Kepercayaan kepada konsep Ketuhanan jauh dari wujud.

Demikian contoh jalan yang telah dan gemar manusia lalui. Idaman kalbu. Namun kalbu tidak semestinya benar. Kita lihat kalbu yang mendapat bimbingan Yang Khaliq

Nabi itu sendiri ada jalan yang ditempuhnya. Jalan supraistimewa. Jalan yang bukan calang-calang manusia sanggup melaluinya. Jalan yang tidak akan disajikan dengan hidangan yang enak-enak, tiada dendangan lagu-lagu gemersik jiwa, tidak dihamparkan 'red carpet', apatah lagi pujian dan sanjungan. Namun jalan itu kekal terbentang,malah makin banyak jiwa yang rela bergabung dengannya. Jalan nabi itu mengajar kita mengenal pencipta dia dan kita, aku dan kamu. Bertitik tolak dengan keyakinan yang terpasak dan membumi dalam kalbu dan pemahaman, satu bongkah kemunduran ditolak demi membuka laluan kepada sinar cahaya iman dan Islam. Jalan ini mengangkat kemuliaan darjat, martabat, dan nilai hidup manusia, sebagaimana yang Allah kehendaki. Jalan yang mempertautkan silaturrahim dan ukhuwah meski buat mereka yang tiada pertalian darah, nasab, dan bumi. Jalan ini menyeru manusia dengan penuh rasa cinta dan kasih sayang kepada asas dalam agama dan kehidupan. Mengajak manusia bangkit membebaskan diri daripada belenggu kezaliman sesama manusia kepada keadilan Islam.Kata-kata Saiyidina Rab'a Bin Amir menjelaskan intipati yang ingin disampaikan dalam agama ini. Saat ditanya oleh Panglima Rustam, Ketua turus Perang Parsi, dengan jiwa yang hidup dan besar, Rab'a melangkah masuk dengan kudanya lalu berkata,:
'Allah telah mengutus kami untuk menarik keluar sesiapa sahaja yang Allah izinkan, daripada pengabdian sesama manusia kepada beribadat kepada Allah semata-mata, daripada kesempitan hidup dunia, kepada keluasan dunia dan akhirat, daripada kekejaman agama-agama, kepada keadilan Islam'

Demikian, betapa indahnya Islam. Tidakkah kita mahu menjadi sebahagian daripadanya?

Saudara umpama Nabi Yusuf buat impian ini.

Salam berjuang.


2 comments:

Unknown said...

salam ziarah. teruskan usaha wahai syababqawi....

mohamad ad bin satiman said...

syeikh melaka...jzk..mohon beri tunjuk ajar:)