
Salam daripada penulis.
Kemunculan seseorang yang mampu membawa perubahan besar dalam kehidupan masyarakat amat dinantikan. Kagum, terpesona, dan dihormati adalah perasaan asas daripada masyarakat buat seorang tokoh. Sultan Muhammad al-Fateh misalnya. Satu nama yang tidak asing bagi individu yang menelaah sejarah. Meski jasad sudah tiada, namun, jasanya membebaskan konstatinopal daripada tentera salib menyebabkan namanya disebut sehingga kini. Salahuddin al-Ayubi juga nama yang tidak asing. Mereka memiliki kemampuan memimpin masyarakat dan seterusnya membawa gelombang perubahan menentang arus kemudaratan.
Itu adalah tokoh-tokoh kita. Mereka juga manusia seperti kita. Miliki sifat semulajadi yang sama. Mampu makan, bargerak, miliki perasaan umpama sedih, gembira, marah, dan yang penting juga, mereka juga adalah muslim. Kita muslim bukan? Percaya pada Tuhan yang satu yang menguasai sekalian yang ada dilangit hatta di bumi. Maka secara kalkulusnya, figure-figure tersebut mampu dijelmakan semula. Salahuddin mampu muncul lagi. Al-Fateh juga mampu muncul lagi. Tidak begitu?
Kita mengharap kemunculan semula mereka. Namun, satu aspek yang lebih penting yang tidak kita sedari bahawa, sesungguhnya mereka itu bukan lahir begitu sahaja. Bukan secara tiba-tiba sahaja muncul nama-nama itu. Adakah cukup dengan hanya berdoa sahaja bakal muncul mereka? Inilah yang selalu kita, umat Islam terutamanya, malah Melayu di rantau ini selalu tidak perasan atau sengaja buat-buat tidak perasan, atau mungkin juga memilih untuk tidak perasan. Soal bagaimana membentuk tokoh tersebut.
Atara kita sedari atau tidak, mereka itu semuanya melalui satu proses pendidikan yang mantap. Satu sistem yang mana potensi-potensi diri mereka mampu dikembang dan ditingkatkan.Sultan al-Fateh sebagai contoh. Bapanya sendiri seorang sultan yang hebat. Begitu juga dengan datuknya. Kedua-dua mereka sebelum ini pernah memimpim kampen untuk membebaskan konstantinopal. Semenjak kecil, al-Fateh itu dididik dengan cukup rapi. Sultan Murad, bapanya, membenarkan al-fateh dipukul okeh gurunya sewaktu belajar. Tiada halangan diberi oleh beliau. Gurunya yang hakiki ialah Syeikh Samsettin. Beliau daripada keturunan Abu Bakar as-Siddiq. Pelbagai bidang keilmuan dicurahkan meski umurnya muda remaja. Tatkala berusia 14 tahun, al-Fateh telah dihantar menjdi gabenor. Menjadi satu kelaziman untuk melatih bakal-bakal sultan sewaktu itu. Al-Fateh sudah mampu mengkaji punca-punca kelemahan umat dan bagaimana mahu mengatasinya lantas berusaha membebaskan Konstantinopal. Hasrat datuk dan bapanya itu mampu direalisasikannya. Usia 18 tahun, beliau berjaya membabaskannya.
Lihatlah bagaimana seorang tokoh itu dibina.Cukup berbeza dengan kita kini. Anak-anak pantang dimarah guru, terus mengadu. Umar setahun jagung, sudah tahu bercinta cintan. Belajar tidak seberapa, bergaya kena sentiasa. Dan yang lebih menyedihkan, ada yang belum menamatkan pmr dan spm, namun sudah bergelar ibu dan bapa, perut menbunting, dibawa merata. Ini adalah hasil apa yang kita didik dan terapkan kepada anak-anak kita.

Namun, masih ada lagi yang terus mengharap dan menanti,al-Fateh itu lahir kembali. Hasrat melihat Gazza dibebaskan dan Islam kembali mantadbir alam melangit tinggi dalam sanubari. Buat sekalian pencinta agama ini, sama ada malalui lapangan politik, ekonomi, program umum dan sebagainya, mahu akan ia. Namun, wajarkah sekadar mengharap? cukupkah dengan hanya bermimpi? Tidak.Al-fateh itu perlu dibina. Datuknya terbina. Bapanya terbina. Maka dia juga terbina. Begitu juga kini dan selamanya. Kita perlu membina diri dan kemudian anak-anak kita. Perancangan pembinaan itu perlu jelas dan dimulakan seawal mungkin. Itu yang dikatakan fikrah yang diwarisi. Ia satu sunnah yang perlu diikuti dalam perjuangan ini. Sultan Murad mewariskan fikrahnya kepada al-Fateh. Hassan al-Bana mewariskan fikrahnya kepada anaknya. Dan bagaimana pula kita? Hai sekalian pencinta dan penggerak agama ini. Jangan sekadar berharap dan memberi pengisian sahaja. Anak kita adalah mad'u terdekat. Mereka yang perlu difikirkan juga bagaimana untuk bersama di jalan ini.
Secarah ringkasnya, tokoh terlahir begitu. Pendakwah terbentuk begitu. Pejuang dan panglima terbina bagitu. Perlu jelas matlamat dalam membina merka. Hanya untuk agama. Apabila kita membuat perancangan membina itu, kita nampak hasil yang bakal disumbangkan buat agama ini. Meski sikit,namun bernilai. Mungkin juga tidak berhasil, namun ketentuan Illahi itu lebih bijakasana dan sempurna. Yang penting, ada usaha daripada pihak kita, sebagai satu persembahan amal yang bermakna dihadapan Illahi sewaktu hari perhitungan kelak. Kita seharusnya berusaha membina tokoh, bukan mengharap sahaja lahirnya dia.
Moga umpama al-Fateh.
Salam hormat.
Kemunculan seseorang yang mampu membawa perubahan besar dalam kehidupan masyarakat amat dinantikan. Kagum, terpesona, dan dihormati adalah perasaan asas daripada masyarakat buat seorang tokoh. Sultan Muhammad al-Fateh misalnya. Satu nama yang tidak asing bagi individu yang menelaah sejarah. Meski jasad sudah tiada, namun, jasanya membebaskan konstatinopal daripada tentera salib menyebabkan namanya disebut sehingga kini. Salahuddin al-Ayubi juga nama yang tidak asing. Mereka memiliki kemampuan memimpin masyarakat dan seterusnya membawa gelombang perubahan menentang arus kemudaratan.
Itu adalah tokoh-tokoh kita. Mereka juga manusia seperti kita. Miliki sifat semulajadi yang sama. Mampu makan, bargerak, miliki perasaan umpama sedih, gembira, marah, dan yang penting juga, mereka juga adalah muslim. Kita muslim bukan? Percaya pada Tuhan yang satu yang menguasai sekalian yang ada dilangit hatta di bumi. Maka secara kalkulusnya, figure-figure tersebut mampu dijelmakan semula. Salahuddin mampu muncul lagi. Al-Fateh juga mampu muncul lagi. Tidak begitu?
Kita mengharap kemunculan semula mereka. Namun, satu aspek yang lebih penting yang tidak kita sedari bahawa, sesungguhnya mereka itu bukan lahir begitu sahaja. Bukan secara tiba-tiba sahaja muncul nama-nama itu. Adakah cukup dengan hanya berdoa sahaja bakal muncul mereka? Inilah yang selalu kita, umat Islam terutamanya, malah Melayu di rantau ini selalu tidak perasan atau sengaja buat-buat tidak perasan, atau mungkin juga memilih untuk tidak perasan. Soal bagaimana membentuk tokoh tersebut.
Atara kita sedari atau tidak, mereka itu semuanya melalui satu proses pendidikan yang mantap. Satu sistem yang mana potensi-potensi diri mereka mampu dikembang dan ditingkatkan.Sultan al-Fateh sebagai contoh. Bapanya sendiri seorang sultan yang hebat. Begitu juga dengan datuknya. Kedua-dua mereka sebelum ini pernah memimpim kampen untuk membebaskan konstantinopal. Semenjak kecil, al-Fateh itu dididik dengan cukup rapi. Sultan Murad, bapanya, membenarkan al-fateh dipukul okeh gurunya sewaktu belajar. Tiada halangan diberi oleh beliau. Gurunya yang hakiki ialah Syeikh Samsettin. Beliau daripada keturunan Abu Bakar as-Siddiq. Pelbagai bidang keilmuan dicurahkan meski umurnya muda remaja. Tatkala berusia 14 tahun, al-Fateh telah dihantar menjdi gabenor. Menjadi satu kelaziman untuk melatih bakal-bakal sultan sewaktu itu. Al-Fateh sudah mampu mengkaji punca-punca kelemahan umat dan bagaimana mahu mengatasinya lantas berusaha membebaskan Konstantinopal. Hasrat datuk dan bapanya itu mampu direalisasikannya. Usia 18 tahun, beliau berjaya membabaskannya.
Lihatlah bagaimana seorang tokoh itu dibina.Cukup berbeza dengan kita kini. Anak-anak pantang dimarah guru, terus mengadu. Umar setahun jagung, sudah tahu bercinta cintan. Belajar tidak seberapa, bergaya kena sentiasa. Dan yang lebih menyedihkan, ada yang belum menamatkan pmr dan spm, namun sudah bergelar ibu dan bapa, perut menbunting, dibawa merata. Ini adalah hasil apa yang kita didik dan terapkan kepada anak-anak kita.

Namun, masih ada lagi yang terus mengharap dan menanti,al-Fateh itu lahir kembali. Hasrat melihat Gazza dibebaskan dan Islam kembali mantadbir alam melangit tinggi dalam sanubari. Buat sekalian pencinta agama ini, sama ada malalui lapangan politik, ekonomi, program umum dan sebagainya, mahu akan ia. Namun, wajarkah sekadar mengharap? cukupkah dengan hanya bermimpi? Tidak.Al-fateh itu perlu dibina. Datuknya terbina. Bapanya terbina. Maka dia juga terbina. Begitu juga kini dan selamanya. Kita perlu membina diri dan kemudian anak-anak kita. Perancangan pembinaan itu perlu jelas dan dimulakan seawal mungkin. Itu yang dikatakan fikrah yang diwarisi. Ia satu sunnah yang perlu diikuti dalam perjuangan ini. Sultan Murad mewariskan fikrahnya kepada al-Fateh. Hassan al-Bana mewariskan fikrahnya kepada anaknya. Dan bagaimana pula kita? Hai sekalian pencinta dan penggerak agama ini. Jangan sekadar berharap dan memberi pengisian sahaja. Anak kita adalah mad'u terdekat. Mereka yang perlu difikirkan juga bagaimana untuk bersama di jalan ini.
Secarah ringkasnya, tokoh terlahir begitu. Pendakwah terbentuk begitu. Pejuang dan panglima terbina bagitu. Perlu jelas matlamat dalam membina merka. Hanya untuk agama. Apabila kita membuat perancangan membina itu, kita nampak hasil yang bakal disumbangkan buat agama ini. Meski sikit,namun bernilai. Mungkin juga tidak berhasil, namun ketentuan Illahi itu lebih bijakasana dan sempurna. Yang penting, ada usaha daripada pihak kita, sebagai satu persembahan amal yang bermakna dihadapan Illahi sewaktu hari perhitungan kelak. Kita seharusnya berusaha membina tokoh, bukan mengharap sahaja lahirnya dia.
Moga umpama al-Fateh.
Salam hormat.
No comments:
Post a Comment