Saturday, September 5, 2009

Perang Badar : From Zero to Hero.

Perang Badar. Asalnya bukan untuk sedemikian. Kerahan tenaga yang Rasulullah lakukan hanya semata-mata mahu menyekat kafilah dagang musyrikin Makkah. Mahu membuktikan akan kekuatan pasukan muslimin dan menggertak dan melumpuhkan sumber ekonomi utama mereka. Para sahabat juga sewaktu hendak keluar hanya membawa kelengkapan sekadarnya. Tidak bertujuan menghadapi seangkatan musuh atau seumpamanya. Namun, ketentuan Allah itu yang lebih pasti dan berhak berlaku.

Secara ringkas sejarahnya, Abu Suffian telah mengerahkan beberapa orang pemuda pergi ke Makkah untuk meminta bantuan, atas kehadiran pasukan Muhammad terhadap kafilah dagang. Maka, pemimpin-pimimpin Musyrikin bersidang dan memutuskan untuk keluar berperang. Menentang tentera Muhammad yang amat dibenci mereka. TUjuan mereka keluar tidak lain hanyalah mahu mempertahankan harta dan bahagian dagang mereka dalam kafilah itu. Wujud juga sebilangan yang tidak mahu keluar lantaran tiadanya kepentingan mereka untuk berperang. Setelah dihina dan disindir Abu Jahal dan sekutunya, barulah golongan ini keluar. Namun dengan hati yang amat walang dan berat. Ditakdirkan Allah, kebijaksanaan Abu Sufyan telah menyelamatkan kafilah dagang dengan melalui jalan laut lantas menghantar utusan kepada tentera Musyrikin yang telah separuh perjalanan itu agar pulang. Kerna Muhammad bersama tenteranya tidak bisa merampas harta mereka. Iri hati dan ego. Ini yang telah menyebabkan tentera Musyrikin tidak mahu pulang. Mereka masih mahu berperang bagi menunjukkan kekuatan dan kekayaan mereka agar berita mereka mengalahkan Tentera Muhammad kelak bakal menjadi bualan dan lagenda tempatan. Demikian sebab tercetusnya peperangan.

Untuk sejarah perang ini, tidak perlu saya ceritakan. Lebih mudah bagi sekalian pembaca menelaah sendiri dan saya yakin, ramai yang sudah begitu arif tentangnya. Apa yang mahu penulis masukkan adalah ibrah(pengajaran) daripadanya.

Fahami dan pegang ini :

1) Kemenangan Allah terhadap pendokong-pendokong agama adalah satu yang pasti. Ibarat satu janji yang mesti berlaku hanya apabila cukup syaratnya. Beriman dan bertaqwa dan mengerjakan amal kebajikan. Ini adalah unsur asas atau syarat asasi bagi meraih janji kemenangan Allah. Kesan pembinaan daripada Rasulullah ke atas sahabat telah melahirkan wafa' (kesetiaan) yang tidak berbelah bahagi terhadap Allah dan Rasul. Meski mereka tidak bersedia untuk berperang baik dari aspek material atau kuantiti, namun atas kefahaman yang jelas terhadap tuntutan hidup di dunia dan cinta kepada Allah dan Rasul melebihi segalanya, mereka rela terima dengan keterbukaan hati yang amat sangat.

2) Allah mahu mengajar dan sebagai hujjah kepada kita bahawa sesungguhnya, agama ini tertegak dengan pendokong, rijjal, dan figure yang ampuh. Mudah sahaja bagi Allah sekiranya mahu menegakkan agama ini atau memberi kemenangan tanpa ada pengerak. JIka Allah memenangkan tanpa penggerak sewaktu perang Badar, nescaya kita tidak mahu beramal dan berdakwah sekarang. Kerana beranggapan wujudnya Muhammad sebagai punca kemenangan tanpa perlu pertolongan orang lain. Tapi tidak. Muhajirin dan Ansar menjadi pendokong kepada perang ini. Dan mereka menang. Begitu juga kini. Kepada sesiapa yang mengimpikan wujudnya khilafah dan kemenangan Islam, perlu berusaha dan berkerja untuk Islam. Tidak cukup dengan pengakuan, syarahan, ceramah, pidato, slogan, kempen, dan sembang-sembang semata-mata. Perlu ada perancangan dan tindakan.

3) Kekuatan, kekuasaan, dan material bukan syarat utama mencapai kemenangan akan tetapi, kekuatan hubungan kepada Allah (taqarrub illa allah) yang menjadi kuncinya. Statistik membuktikan, 1000 melawan 313, 200 tentera berkuda menentang 2 tentera berkuda, dan persenjataan yang rapi mengatasi senjata yang ala kadar daripada tentera muslim. Ini perkara utama yang perlu diambil berat oleh sekalian juru dakwah. Membina hubungan dengan Allah. Tadarus, memelihara dan menambahbaik solat wajib, memperbanyak solat sunat, membersihkan hati adalah antara jalan kepadanya. Ini yang mesti dititikberatkan disamping tidak mengabaikan material. Islam tidak pernah menolak material. Material itu perlu bagi memudah dan melancar rencana dakwah yang ada. Hanya apabila material menjadi keutamaan dan matlamat, maka tunggulah janji Allah.

4) Perang akidah dan emosi. Ini antara perkara besar yang berlaku. Memilih antara mempertahankan akidah atau mendahulukan emosi. Tentera muslimin sewaktu peperangan ini menentang bapa saudara, pak cik, malah saudara sendiri. Kebannyakan lawannya datang daripada kaum kerabat. Hal ini sedikit sebanyak apabila difikirkan logik akal memang sukar diterima. Sanggupkah kita memenggal atau membunuh saudaran kandung sendiri yang telah membesar bersama, bermain bersama, kasih yang amat terhadap satu sama lain sebagai contohnya? Namun jika diemosikan hal ini, maka tidak ke mana Islam itu. Tentera muslimin cukup profesional dalam menimbang hal ini. Antara akidah dan keluarga ada bezanya dan keluarga yang menentang Islam sudah tidak bermakna. Keprofesionalan ini yang wajar kita contohi. Juru dakwah tidak sepatutnya tumbang kepada emosi apatah lagi gugur kerana tidak mampu menstabilkannya. Kefahaman yang jelas terhadap matlamat perjuangan dengan berpegang kepada rujukan utama dan ukhwah adalah kuncinya.

5) Pertolongan Allah itu pasti datang buat insan yang ikhlas dalam perjuangan. Dalam perang ini, kita melihat bagaimana Allah mengutus malaikat sebagai penolong kepada tentera muslimin. Kehadiran malaikat telah membantu kemenangan. Begitu juga dengan contoh terdekat tika ini. Allah menolong tentera Hamas dengan mengutus malaikat untuk membantu mereka mempertahankan akidah dan Gaza. Tentera Israil amat terkejut apabila berhadapan dengan tentera serba putih sedangkan umum mengetahui, tentera Hamas berpakaian serba hitam dan hijau! Maka buat sekalian sahabat, yang rasa malu, takut, dan berat untuk turut berdakwah, usah difikirkan itu semua. Janji Allah buat pendokongnya pasti tiba apabila cukup syaratnya. Jika ada yang malas ikut program kerana takut result exam turun, biasiswa ditarik, dimarah ibu bapa, tidak naik pangkat, gaji dipotong, dipandang hina oleh teman dan saudara, maka usah bimbang usah gundah. Memang itu sunnah atau ketetapan bagi sesiapa sahaja yang berkeinginan hidup dalam jalan ini. Dan pertolongan Allah iti PASTI.

Jadikan Perang Badar sebagai pendorong untuk kita mengeluarkan tenaga sebenar kita.

Ramadhan kareem.

Salam takzim.

No comments: