Monday, July 20, 2009

CREAM OF THE CREAM


‘Terlalu istimewa’. Mungkin itu bukan rangkai kata terbaik bagi menafsir maksud tersebut, namun, itu yang terhampir tentunya. Satu darjat yang mengangkat manusia ke tahap lebih dan tertinggi. Ya, hidup ini sememangnya memiliki tahap-tahapnya. Tahap yang membezakan antara individu, darjat, kelompok, kumpulan dan golongan. Langit dan bumi itu sendiri dicipta bertingkat-tingkat dan berlapis-lapis. Masakan sekadar satu penciptaan sahaja. Pelbagai hikmah buat kita tentunya. Dan langit tertinggi itu hanya makhluk bernama Muhammad sahaja pernah menjejakinya. Saat menerima perintah solat. Betapa mulianya baginda. Dan darjat manusia seakan begitu juga. Yang tertinggi dan termulia serta yang teristimewa hanya untuk yang selayaknya sahaja. Dan bagaimana kita mahu menilai kapan kita bisa sampai padanya? Harta, pangkat, keluarga, atau jawatan yang menjadi penentunya?

Sejarah telah menceritakan segalanya. Satu bukti yang hidup, kukuh, dan konkrit tentunya. Mari kita ambil satu contoh daripada layar sejarah yang panjang ini. Menurut Muhammad Ahmad ar-Rashid, dalam bukunya ‘al-Muntholak’ atau ‘Langkah Bermula’, diceritakan bahawa ganerasi yang unik ini pernah wujud. Bila? Tika zaman Rasulullah sem

estinya. Mereka itu bukan sekadar insan yang berilmu, memiliki daya kendiri yang tinggi, atau dari keturunan yang mulia nasabnya, namun, mereka adalah insan yang mamiliki jiwa yang hidup. Dengan jiwa-jiwa yang hidup ini, mereka bergerak, mengatur langkah, dan meneroka amal barbekalkan kebolehan yang ada pada diri mereka bagi matlamat yang satu. Melihat seisi alam dan penghuninya tunduk patuh meninggikan kalimah Illahi. Muhammad itu telah berjaya menyentuh jiwa mereka agar hidup, sentiasa peka, malah sensitif terhadap kehidupan ini.

Kesannya? Cukup mendasar. Mereka yang menjadi figure dan tonggak kepada satu gelombang yang memukau seluruh alam. Kisah panjang sejarah Islam bermula dengan barisan unik ini. Bermula dengan mereka yang tergolong sebagai cream of the cream’ . mereka sanggup terjun ke tengah-tengah medan masyar

akat bagi membawa perubahan. Dari perhambaan sesama manusia, kepada perhamban kepada Allah. Dari kekejaman dan kezaliman teghut, kepada kemuliaan dan kebebasan Islam. Dari kesempitan hidup dunia, kepada dunia dan akhirat yang cukup luas. Tatkala wafatnya sang rasul, sekalian sahabat bertebaran ke seantero alam, menyebarkan Islam ke segenap pelusuk dan jurusan. Syiria, India, dan Sepanyol adalah antara contoh negara yang pernah kita naungi.

Di tahun-tahun yang seterusnya, penyebaran Islam laksana kuntuman bunga dinihari. Mekar dan mewangi. Dengan pelbagai nikmat yang menyenangkan hati. Saat inilah. Ketika dunia dalam genggaman, ada yang telah digenggam kembali olah dunia. Dunia dan segala tipu dayanya telah mengecutkan jiwa-jiwa pejuang mutakhir dan melemahkan keazaman serta kebutuhan berjuang, berdakwah, dan berjihad. Ungkapan khalifah Umar bin Abdul Aziz mampu menceritakannya :

sesungguhnya

aku sedang merawat satu urusan yang tiada siapa dapat menolongnya kecuali Allah. Sesungguhnya di atasnya telah mati orang tua, orang yang kecil telah membesar, orang Ajam tlah mahir dan Arab Badwi telah berhijrah sehingga mereka menganggap ia sebagai agama. Mereka tidak melihat kebenaran selain dari itu.’

Ka

limah tersebut keluar dari sanubari Umar Abdul Aziz, bilamana melihat umat semakin maju, kekayaan melimpah ruah, jajahan semakin luas, hasil tuaian menggembirakan pemilik ladang, dan pelbagai lagi nikmat dari Tuhan. Beliau gusar sekiranya iman yang dimiliki dalam jiwa kesan daripada tarbiah, luntur

dan rapuh ibarat manusia yang meniti hari-hari tuanya. Terlalu banyak bid’ah dan kelalaian yang dilakukan umat waktu itu yang akhirnya membawa kepada kelemahan dan perpecahan. Rumah-rumah dipenuhi dengan perhiasan yang berlebihan, pakaian berkualiti diutamakan, namun, seruan dakwah dan jihad ditinggalkan. Begitu senarionya.

Itu kesan sekiranya iman dan jiwa manusia dahyus lantas mati. Ganerasi ‘cream of the cream’ hilang bersama sejarah. Hanya menjadi idaman dan penceritaan mulut ke mulut buat anak-anak yang baru mahu menapak di alam ini. Shuhaib ar-Rummy, Miqdad, Ali Abi Talib, Abu Bakar, Abu Ubaidah al-Jarrah dan sebagainya dinanti-nantikan muncul kembali. Mustahil? Diri kita yang

menjadi penentu segalanya. Firman Allah dalam al-Quran :

Allah berfirman (Al-Imran : 110):

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ

وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

Kamulah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk memimpin umat manusia: iaitu kamu menyuruh berbuat kebaikan, dan kamu menegah dari kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.

Terang dan jelas. Kita umat yang terbaik. Umat Islam sepatutnya lebih merasai apabila disebutkan istilah ‘cream of the cream’ ini. Ayat ini menjadi bukti. Bagaimana kemuliaan itu hadir? Ketika kita menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah yang munkar. Bukan ketika kaya, harta melimpah ruah, profession yang memukau, kereta yang besar, penganugerahan pangkat yang hebat dan pelbagai lagi nikmat dunia. Mulianya hidup bersulam taqwa. itu hakikat dan realitinya.


Satu seruan buat sekalian teman dan taulan. Ayuh bergerak mencari kemuliaan yang lebih mulia. Gerakkan jiwa-jiwa kita yang kosong dan kering ini menjadi besar, berani, dan penuh dengan ambisi. Jangan takut, segan dan malu tidak bertempat. Isi jiwa dengan iman dan mengenal diri. Ketahuilah hakikat kejadian manusia ke alam ini akan tujuan dan tanggungjawabnya. Dalam pelbagai bidang dan jurusan. Kedoktoran, engineering, lawyer, farmasi, seni lukis, akauntan, pilot, dan pelbagai lagi. Beramallah menerusi bidang-bidang kalian ini. Moga amal yang dilakukan bisa menjadi saksi dan bukti akan ketundukan kita kepadaNya.


Peka dan sensitif.


Salam hormat.


No comments: